Ján Figeľ odštartoval historicky najväčšiu obnovu ciest I. triedy

Ján Figeľ, prvý podpredseda vlády, minister dopravy a predseda KDH odštartoval historicky najväčšiu obnovu ciest I. triedy

Masívna modernizácia ciest I. triedy na Slovensku pokračuje aj v tomto roku. Projekt s názvom „Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách 1.triedy“ sa rozbieha v Trnavskom a Nitrianskom kraji.

Prvý podpredseda vlády, minister dopravy a predseda KDH Ján Figeľ uviedol tento projekt oficiálne do života v Piešťanoch. Obnovu čaká až 570 kilometrov ciest I. triedy! Už od decembra minulého roka prebieha modernizácia štyridsiatich cestných mostov.

Už minulý rok ste začali s odvážnym projektom rekonštrukcie a obnovy ciest I. triedy. Rozsahom prác sa tieto stavby radia medzi najvýznamnejšie investície v histórii Slovenska. Prečo ste sa rozhodli pre túto variantu?

- Cesty I. triedy boli dlhé roky zanedbávané, hoci musia zvládať nápor až polovice všetkej dopravy na Slovensku. My tento prístup meníme, čo dokazujú aj tri projekty, vďaka ktorým za pomoci európskych peňazí kompletne zmodernizujeme takmer 700 km ciest I. triedy a vyše 40 mostov. Obnova ciest navyše prináša aj pracovné príležitosti do regiónov Slovenska s vysokou nezamestnanosťou, čo je v čase krízy nezanedbateľný faktor.

Obnova ciest sa na Slovensku ešte nikdy nerealizovala v takom veľkom rozsahu. Čo všetko teda v sebe projekt Eliminácie bezpečnostných rizík na cestách I. triedy zahŕňa?

- Minulý rok bol rekordný, pretože 103 km ciest I. triedy nebolo naozaj nikdy na Slovensku rekonštruovaných, pričom „jednička“ je najdôležitejšia cestná sieť. Po rekordnom vlaňajšku prichádza rok 2012, v ktorom sa obnovia cesty vo viac ako päťnásobnom objeme kilometrov. Ide o rekonštrukcie vo všetkých krajov, čo považujem za isté splatenie dlhu slovenským cestám. Mnohé sú zničené, preťažené a už dávno mali byť v lepšom stave. Platíme za to zdravím, hodnotami, ale aj životmi občanov, a to sa jednoducho musí zmeniť. Zvýšenie bezpečnosti má popri výmene povrchu ciest zabezpečiť osadenie nového vodorovného značenia z plastu, osadenie meračov rýchlosti a teplôt, ako aj meteostaníc. Súčasťou prác bude aj vybudovanie premenlivého dopravného značenia, cestných gombíkov, dopravných zrkadiel, plašičov zveri, a tiež zvislého dopravného značenia podľa najnovších predpisov. Pribudnú zvodidlá, smerové koly a zlepší sa aj vodný režim ciest.

Obnova teda bude znamenať okrem zvýšenia bezpečnosti aj pracovné príležitosti v regiónoch. Čo konkrétne ale projekt prinesie Nitrianskemu a Trnavskému kraju?

- V Piešťanoch začíname symbolicky celoslovenskú rekonštrukciu, resp. modernizáciu ciest I. triedy. Investujeme cez eurofondy, čo je dvojnásobná výhoda, lebo štát na jednej strane ušetrí a na druhej strane získava prostriedky vo forme grantov. Výsledkom je nielen bezpečnejšia doprava, ale aj výber mýta na cestách I. triedy, ktorý môže výrazne napomôcť ich ďalšej obnove v Nitrianskom aj Trnavskom kraji. Dobrou správou je, že už je vysúťažený aj druhý balík obnovy ciest I. triedy pre Prešovsky a Košický kraj. Zároveň sme pred spustením verejného obstarávania na zvyšné balíky, a to Banskobystrický a Žilinský, ale tiež Trenčiansky kraj.

Komentáre

Komentár: 
dobre, že sa opravia pretože niektoré sú v katastrofálnom stave a hlavne po zime

Pridať nový komentár