Ján Figeľ minister dopravy a predseda KDH: „Výstavba diaľnice pri Prešove prinesie regiónu aj nové pracovné miesta“

Od vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia pri Prešove, ktorú postavia spoločnosti Doprastav a Strabag za 115 miliónov eur, si ľudia z okolitých obcí sľubujú najmä odľahčenie dopravy na súbežnej ceste I. triedy. Lákavou perspektívou sú pracovné príležitosti, po ktorých región s najvyššou nezamestnanosťou doslova prahne.

Ministerstvo dopravy na čele s Jánom Figeľom začalo tento rok s výstavbou už 37 kilometrov diaľnic. Poklepanie základného kameňa úseku D1 Fričovce – Svinia v dĺžke 11,2 km je jasným signálom, že k martinskému a levočskému úseku diaľnice D1 sa pridáva konečne aj ten prešovský.

Za poldruha roka vo funkcii sa vám podarilo rozbehnúť výstavbu už vyše 50 km diaľnic a rýchlostných ciest v plnom profile. Vaši predchodcovia začali za rovnaké obdobie stavať necelých 20 km diaľnic a rýchlostných ciest, a aj to len v polovičnom profile. Ste spokojný s rýchlosťou a kvalitou prebiehajúcich prác?

Prešovský úsek Fričovce – Svinia s dĺžkou 11,2 km je tento rok už tretím, ktorý sa začal stavať na diaľnici D1. Víťazné konzorcium firiem má postaviť diaľnicu za 114,6 milióna eur, čo je o 153 miliónov eur menej, ako by tento úsek stál v prvom balíku PPP projektov. Od júna sa stavia takmer 10-kilometrový úsek Jánovce – Levoča a uplynulý týždeň sa rozbehla naplno aj výstavba pri Martine na úseku Dubná Skala – Turany, ktorý je dlhý 16,4 km. Súťaž finišuje na druhom úseku D1 východne od Levoče s dĺžkou 10 km a začiatkom novembra Národná diaľničná spoločnosť rozbehla verejné obstarávanie na ružomberský úsek D1 Hubová – Ivachnová, ktorého dĺžka je 15,2 km.

Výstavba diaľnice prinesie do regiónu aj nové pracovné príležitosti. Ako vnímate tento moment, od ktorého si miestni veľa sľubujú?

Samozrejme, táto stavba prinesie prácu takmer 800 ľuďom. V kontexte globálnej ekonomickej krízy, ktorá dolieha aj na Slovensko, je začatie výstavby diaľnic pri Prešove, Martine a Levoči dobrou správou pre ekonomiku. Teda hlavne pre ľudí, ktorí na stavbách a v na to nadväzujúcich službách nájdu prácu, vďaka ktorej zvýšia komfort svojich rodín.

Ak by rezort dopravy pokračoval v predražených, podvodných a protiústavných PPP projektoch, doteraz by sa diaľnica medzi Martinom a Prešovom zrejme nestavala. Mienite riešiť aj hriechy vašich predchodcov?

Faktom je, že celý balík úsekov v dĺžke až 75 km by bol zablokovaný pre úsek Turany – Hubová, na ktorý nám Brusel, napriek našej intenzívnej snahe, nedal doposiaľ kladné environmentálne stanovisko. Takže, ak by sme pokračovali v PPP projektoch podľa vzoru Róberta Fica, doteraz by sme nemohli medzi Martinom a Prešovom stavať. To je jednoducho fakt.

Správnosť rozhodnutia nepokračovať v predražených PPP projektoch minulej vlády potvrdzuje aj skutočnosť, že polícia minulý mesiac vzniesla obvinenie proti bývalému zamestnancovi ministerstva dopravy. Bolo jeho dôvodom falšovanie analýzy, na základe ktorej sa mala Ficova vláda rozhodnúť, či bude stavať diaľnice zo štátneho rozpočtu alebo cez PPP projekty?

Obvinenie vzniesla polícia na základe trestného oznámenia, ktoré podalo ministerstvo dopravy na jeseň minulého roka. Skutočná analýza hovorila, že ak sa výstavba úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 km prefinancuje zo štátneho rozpočtu, bude to o 546 miliónov eur lacnejšie ako cez PPP projekty. Zamestnanec ministerstva dopravy ale analýzu zmanipuloval tak, že tento rozdiel sa z večera do ráno stenčil na 29 miliónov eur. Materiál so sfalšovanou analýzou potom predložil na rokovanie minulej vlády exminister dopravy a dnes poslanec NR SR Ľubomír Vážny. Rozdiely v cenách medzi PPP projektmi za Fica a cenami, ktoré platíme teraz my, sú pritom ešte väčšie, ako hovorila analýza, ktorú sfalšovali. Len štyri z úsekov toho pôvodného v dĺžke 46 km vychádzajú teraz takmer o 700 miliónov eur lacnejšie, ako keby sa realizovali cez PPP projekty. A to hovorím len o stavebných nákladoch, tie ďalšie na údržbu a prevádzku tu nie sú započítané.

Sneakers Store | Air Jordan

Komentáre

Komentár: 
Určite, že to pomôže regiónu Prešov ale skutočný prínos sa prejaví až spojením Žilina – Ružomberok. čo potvrdzuje a rozhodnutie ministerstva sústrediť sa na tento úsek a hlavne na tunel Višňové – Dubna Skala. Bez tunela to budú len dva samostatné úseky.

Pridať nový komentár