Kolóny a dvadsaťminútové zdržania, ktoré sme pre rekonštrukciu mosta zažívali na hlavnom ťahu v Žiline, sú minulosťou.

PAVLÁSEK: „Rozhodnutím ministra Figeľa sa cesty prvej triedy stali tým, čím by mali byť - nosnou dopravou“

Zhotoviteľ stavby Cestné stavby Žilina a investor Slovenská správa ciest v stredu 26. Októbra úsek úplne sprejazdnili. Pri tejto príležitosti sme položili pár otázok generálnemu riaditeľovi SSC Pavlovi Pavláskovi.

Streda bola nielen pre Žilinu, ale prakticky pre celý kraj, významným dňom. Jeden z najnáročnejších úsekov hlavného ťahu na Ružomberok je sprejazdnený. Aké práce sa tam doposiaľ vykonali?

Most bol v havarijnom stave, preto aj práce smerovali a boli orientované tak, aby sme čo najskôr odstránili haváriu. Bola spevnená mostovka. Ostala len vodorovná oceľová konštrukcia a dávala sa nová betónová doska mosta. Rekonštruovala sa celá horná časť mosta, tým sa tento dostal z havarijného do prevádzkového stavu. Teraz sa spevňuje spodná časť, aby sa dostal na konštrukčné zaťaženie 30 až 32 ton. Práce zospodu by mali trvať do júla budúceho roka. Predpokladám, že sa to podarí skôr, lebo aj túto časť Cestné stavby Žilina ukončili o mesiac skôr.

Úsek cesty zo Žiliny cez Strečno, ktorého súčasťou je aj spomínaný most, je veľmi nebezpečný. Plánuje sa niečo robiť aj v tomto smere?

Sprevádzkovaný most obojsmerne dostane premávku do normálneho režimu. No Slovenská správa ciest ukončila dopravné sčítanie a cez tento most prejde denne v priemere 36-tisíc vozidiel. Tento úsek je jeden z najkritickejších dopravných uzlov smerom na Ružomberok. Smer na Vrútky je veľmi zlý. Sú síce na ceste oddeľovacie pásy, ale toto riešenie je dosť rizikové a nešťastné.

Bude sa s tým teda niečo robiť?

Predpokladám, že áno. Je podpísaná zmluva so zhotoviteľom diaľnice, ktorá tomuto úseku veľmi pomôže. Od Dubnej skaly smerom na Ivachnovu sa určite s tým bude niečo robiť. Cesta prvej triedy, aj pri stavbe diaľnice, tvorí v prípade uzávierky náhradnú komunikáciu, čiže musí byt paralelná cesta a R-ka. Cesta prvej triedy je teda logickou dopravnou cestou pre prepravu. Snažíme sa momentálne riešiť nielen povrchy, ale aj eliminovať bezpečnostné riziká, najkritickejšie sú mosty.

Keď spomínate mosty, sú v plánoch SSC a ministerstva dopravy aj ich riešenia?

Nebývalý počet mostov je naplánovaných na rekonštrukciu. Ide o zhruba 40 mostov na celom území Slovenska, v kraji je to 15, čo je dosť výrazný zásah. Doposiaľ neboli zdroje. No dočkali sme sa. Cesty prvej triedy boli takmer 10 rokov zanedbávané. Rozhodnutím, nechcem to brať ako populárne, ale logickým rozhodnutím ministerstva dopravy a ministra Jána Figeľa, sa cesty prvej triedy stali tým, čím by mali byť - nosnou dopravou.

Michal Berger, obchodnotechnický riaditeľ Cestné stavby Žiliny na margo stavby I/18 Žilina – most 260 povedal.

Projekčné riešenie zodpovedalo stavu, ktorý sme zistili po tom, ako sme odkryli jestvujúce asfaltové vrstvy. Potvrdilo sa navrhnuté technické riešenie, a tak k nejakým prekvapeniam nedošlo. Most bol v havarijnom stave, búracie práce boli čiastočne určitým dodatočným diagnostickým prieskumom, keďže tento úsek komunikácie je tak významný a tak zaťažený. Dielo sa dalo dokončiť podľa projektovej dokumentácie. Je zrealizovaná len časť tohto úseku, ale pre účastníkov cestnej premávky tá najdôležitejšia. My sme v súčasnosti zrealizovali vrchnú časť mosta. Obnovili sme asfaltové kryty, doplnili chýbajúce časti mosta, ďalšie sa sanovali, aby sa zabránilo prítoku vody, rekonštruujú sa piliere. Samozrejme, dôležité je zabezpečenie prístupu k týmto opravám.

Opýtali sme sa predsedu KDH a ministra dopravy Jána Figeľa

Pred nejakým časom, keď ste navštívili Žilinský kraj, ste sa nechali počuť, že rekonštrukcia ciest prvej triedy je prvoradá. V stredu sa otvoril kľúčový most medzi Žilinou a Martinom, ktorý bol v havarijnom stave. Ako vnímate tento posun vpred?

Cesty prvej triedy sú veľmi dôležitými, a boli u nás 20 rokov zanedbávané. Pričom cez ne ide viac ako 50% dopravy. Sme radi, že včera sme okrem dobrej správy o výstavbe najpotrebnejšieho úseku diaľnice D1 pri Martine mohli informovať aj o ukončení rekonštrukcie mostu v Žiline. Ministerstvo už ukončilo obnovu 100km ciest 1. Triedy a v tomto a budúcom roku sa ešte obnoví 570 km ciest a 40 mostov. Podobne ako tento most v Žiline, máme na Slovensku aj ďalšie, ktoré potrebujú nutnú opravu. Štát v minulosti zanedbával starostlivosť o tieto cesty, preto sme dostali neľahké dedičstvo po minulých vládach, keď až 1000 km ciest 1. triedy a 100 mostov sú v zlom stave. Preto sme na ministerstve začali s okamžitou prípravou masívnej obnovy cez najvýhodnejšie peniaze, čo sú eurofondy, pretože ich máme ako dar z Európskej únie. Takmer 700 km týchto ciest je buď už obnovených, alebo bude obnovených v priebehu prvej polovice budúceho roka. Zároveň aj 40 mostov. To znamená nielen bezpečnejšie a pohodlnejšie cestovanie pre občanov, ale aj tieto nové cesty sú ohľaduplnejšie k ich vozidlám. V Žiline to bolo už veľmi potrebné, lebo vodiči z celého Slovenska prechádzajú týmto úsekom a preto som rád, že aj Slovenská správa ciest si to zobrala za svoju prioritu a rekonštrukciu veľmi dobre zvládla. Ospravedlňujem sa motoristom za zdržanie, ale bolo to veľmi potrebné.

bridgemedia | ナイキ エア マックス エクシー "コルク/ホワイト" (NIKE AIR MAX EXCEE "Cork/White") [DJ1975-100] , Fullress , スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信!

Komentáre

Komentár: 
Bolo priam až neuveriteľné v ako stave bol ten most a ešte neuveriteľnejšie, že sa s tým dlho nič nerobilo. Ale toto všetko je už minulosťou.

Pridať nový komentár