Obnova ciest prináša aj pracovné príležitosti do regiónov s vysokou nezamestnanosťou

Po viac ako 3,5 roku výstavby sa ukončila rozsiahla rekonštrukcia komunikácie I. triedy 1/18 cez obec Hlinné v okrese Vranov nad Topľou.

Obyvatelia sa dočkali a v piatok za účasti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jana Figeľa sa tešili z oficiálneho odovzdania cesty do užívania. Investorom projektu bola Slovenska sprava ciest a zhotoviteľ stavby Združenie HAND BA a TEERAG – ASDAG. Pri tejto príležitosti sme ministrovi položili par otázok, a to nielen o cestách.

V piatok ste odovzdali do užívania zrekonštruovanú cestu I. triedy 1/18 v Hlinnom. Čím je tento projekt dôležitý pre východné Slovensko?

Otvorenie stavby je dôležité pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Dôvodom rekonštrukcie cesty, ktorá prechádza cez obec Hlinne, bolo odstránenie nevyhovujúceho smerového a šírkového usporiadania cesty a odstránenie havarijného stavu mosta. Zároveň stavebná akcia oddelila chodcov od cestnej dopravy. Toto všetko sú princípy filozofie, ktorú sme vniesli do dopravnej politiky na Slovensku.

Čo sú teda princípy filozofie dopravnej politiky?

Najväčší pohyb aut nie je na diaľniciach, ale na cestách I. triedy. Tie využívajú ľudia žijúci v bezprostrednom okolí, či už na cesty do prace, do škôl, za lekárom alebo za oddychom. Áno, diaľnice a rýchlostné cesty sú veľmi dôležité, ale netreba zabúdať na kvalitne bezpečne cesty v regiónoch. Prieťah obcou Hlinne je súčasťou dôležitého cestného ťahu pre ľudí cestujúcich od Prešova ďalej na východ, Vranov n./T., Humenne, Michalovce, hranica s Ukrajinou a opačne. Denne tadiaľ prejde približne 8 300 aut. Je našim cieľom urobiť všetko pre to, aby naše cesty boli bezpečne a kvalitne. A to všade tam, kde žijú ľudia, či už na západe alebo východe Slovenska. Aby cesty chránili ľudské zdravie a životy, nie ich brali alebo ohrozovali.

Keďže sme na východe, aké sú ciele a zámery KDH práve v Prešovskom a Košickom kraji?

Pod ministerstvo dopravy spadá aj oblasť cestovného ruchu. Hlavne preto, že je s nim veľmi úzko prepojená. Ako čerstvý príklad uvediem chystane otvorenie nových letov na popradskom letisku v súvislosti s príchodom atraktívneho hokeja vďaka KHL, ktoré umožnia prechod väčšieho počtu turistov do Vysokých Tatier. Vzdialenosť medzi susednými štátmi je naozaj mala, preto kvalitná infraštruktúra umožni objavovanie kras a historických pamiatok, ktorých ma východ neúrekom. Samozrejme, usilujeme sa aj o príchod zahraničných investorov, ktorí ponúknu viac prace v tomto regióne. Vyrovnávanie regionálnych rozdielov, východu so západom patri medzi základne priority KDH.

Predstavitelia KDH vedú aj ministerstvo zdravotníctva a vnútra. Ako vnímate ich prácu vo vzťahu k obyvateľom východného Slovenska?

Rezort zdravotníctva pod vedením ministra a podpredsedu KDH Ivana Uhliarika napríklad uskutočňuje viaceré významné zmeny, ktoré budú mať priaznivý dosah pre pacienta. Pacienti dostanú kvalitnejšiu liečbu a budú im poskytovane služby na vyššej úrovni ako doteraz. Transformácia nemocníc zabezpečí lepšie dodržiavanie finančnej disciplíny, umožni využiť peniaze efektívnejšie tak, aby sa realitou stavalo poskytnutie kvalitnej a rýchlej liečby pre pacientov. Taktiež prijate zmeny v liekovej politike budú znamenať viac prostriedkov pre liečbu. Veď aj nedávno nakúpené inkubátory pre Neonatologicky program v Detskej fakultnej nemocnici v Košiciach boli o 30% lacnejšie ako za minulej vlády. Začalo sa s rekonštrukciou Detskej nemocnice za takmer 12 miliónov eur. Počas pracovného výjazdu predstaviteľov KDH v Prešovskom kraji poklepal minister Uhliarik základný kameň stavby nového Internistického pavilónu vo Fakultnej nemocnici v Prešove. To všetko sú konkrétne opatrenia, ktoré prinesú vyššiu kvalitu poskytovaných služieb pre pacientov. V oblasti ministerstva vnútra, ktoré vedie Daniel Lipšic, sa snažíme, aby sa poskytli čo najlepšie podmienky pre políciu a hasičov pri vykonávaní náročnej prace. Ti totiž denne nasadzujú svoje vlastne zdravie a životy, aby pomáhali a chránili občanov. Bezpečnosť a ochrana života, zdravia a majetku občanov je pre KDH stálou prioritou.

To všetko sú pomerme smelé plány s cieľom skvalitnenia života ľudí na Slovensku. Čo však z hľadiska ciest a diaľnic môžu obyvatelia Prešovského a Košického kraja očakávať?

Od môjho nástupu na MDVRR SR som razil filozofi u zintenzívnenia, skvalitnenia a zlacnenia výstavby. Zrušil som predražene, podvodne a protiústavné PPP projekty. Boli sme obviňovaní z amaterizmu, vlastizrady, z toho, že rok ani nezakopneme. A aká je realita? Začali sme v prvom roku s výstavbou troch nových úsekov v dĺžke 30 km. Predchádzajúca vláda v prvom roku začala tri nove kilometre! Zoberme napríklad výstavbu úseku diaľnice D1 pri Levoči, Janovce - Jablonov. Cena v rámci PPP projektu bola 135 mil. eur, vysuťažena cena 60 mil. eur, z toho viac ako polovicu (teda viac ako 30 mil. eur) zaplatí EU. Úsek Fričovce - Svinia, ktorý začneme stavať čoskoro, mal pôvodnú cenu cez PPP 235 mil. eur, no a ponúkané ceny sú o viac ako 50% nižšie. Toto sú konkrétne výsledky, ktoré robíme pre Slovensko. Vždy sme deklarovali, že našou prioritou je čo najskôr prepojiť Bratislavu s Košicami diaľnicou, ale lacnejšie, kvalitnejšie a efektívnejšie. Ak by sme pokračovali v predražených PPP projektoch, možno by sme mali diaľnične prepojenie medzi západom a východom Slovenska, s najväčšou pravdepodobnosťou však nie, ale ročne by sme platili 700 mil. eur po dobu 30 rokov. Takéto peniaze štát nikdy v histórii na výstavbu ciest ročne nedával. Možno by sme mali diaľnicu, ale nemohli by sme postaviť nič iné, nemohli by sme investovať do oprav a rekonštrukcii ciest. Nedávno sme prijali program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na obdobie 2011/2014. Väčšina odborníkov sa zhodla, že je to prvý realisticky a splniteľný plán pre výstavbu ciest. O diaľniciach sa veľa hovorilo a malo urobilo. Nechceme stavať ľahšie úseky a potom ich s veľkou pompou otvárať a ťažšie úseky presúvať na neskôr. Chceme a budeme oveľa intenzívnejšie využívať lacnejšie zdroje – eurofondy. Začali sme aj s výstavbou rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť.

Momentálne prebieha jedna z najmasívnejších rekonštrukcií ciest, a to ciest I. triedy. Čo bolo motívom realizácie takéhoto projektu?

V súčasnosti masívne rekonštruujeme cesty I. triedy, a to hlavne v Prešovskom a Košickom kraji. Cesty I. triedy si naozaj zaslúžia mimoriadnu pozornosť a primeranú podporu. V nevyhovujúcom stave je vyše 1000 km ciest 1. triedy a viac než 130 mostov na cestách 1. triedy. Na jeseň sa začne v rámci ďalšieho projektu z eurofondov opravovať 40 cestných mostov a ďalšie úseky ciest 1. triedy v rozsahu viac ako 500 kilometrov. Ďalšie projekty by mali smerovať k tomu, aby sme v relatívne primeranom čase, teda v tomto a budúcom roku, urobili z tých 1000 km takmer nezjazdných ciest kvalitne a bezpečne cesty. Obnova ciest prináša aj pracovne príležitosti do regiónov s vysokou nezamestnanosťou, a to sa tyká najmä Prešovského a Košického kraja. Za 5,74 mil. eur opravíme päť úsekov (15,4 km) ciest v Košickom kraji a 15 úsekov s celkovou dĺžkou 55 km v Prešovskom kraji. A budeme v tom pokračovať aj naďalej. Východné Slovensko i cele Slovensko potrebuje diaľnične spojenie a kvalitne cesty, lebo len tak sem dokážeme pritiahnuť investície, rozvíjať cestovný ruch, priniesť pracú a tým zmierňovať regionálne rozdiely. Slovensko potrebuje aj zodpovedný prístup k ľuďom, zdrojom i k budúcim generáciám.

            (AP)

jordan release date | Women's Nike Air Force 1 Shadow trainers - Latest Releases , Ietp

Pridať nový komentár